STRESS

 

Stress is heel normaal en laat je toe om het maximum uit jezelf te halen !  Je functioneert optimaal wanneer situaties van stress zich afwisselen met fasen van ontspanning. De stress zorgt ervoor dat de bloeddruk omhoog gaat en de hartslag stijgt. Het lichaam herstelt zich volledig in de fasen van ontspanning. Wanneer de stress iets te lang duurt geeft het lichaam subtiele symptomen. Deze symptomen beperken zich tot lichte hoofdpijn, stemmingswisselingen, een opgejaagd gevoel en zo nu en dan wellicht een slechte nacht. Voor de meesten van ons is het onvermijdelijk dat je vaak in deze fase terechtkomt. Wanneer het herstel echter regelmatig en volledig plaatsvindt zal je hier niet overspannen of burn-out van raken.

 

Wanneer de stress de overhand neemt en ontspanning uitblijft wordt de stress chronisch. De momenten van ontspanning zijn zeker aanwezig, maar deze zijn te kort om weer volledig te herstellen. Na een vakantie voel je je weer topfit, maar na enkele dagen val je weer terug in hetzelfde patroon. Doordat het lichaam zeer sterk is en de klachten nog gering zul je meestal gewoon door kunnen lopen. Vermoedelijk ben je je niet bewust van het probleem en functioneer je voor je gevoel heel erg goed. Deze fase kan enkele maanden tot enkele jaren aanhouden zonder overspannen te raken. Afhankelijk van je lichamelijke en geestelijke reserves.

 

FIT4LIFE - Prevent Programma
 
- 6 individuele sessies (1 per week)
- Theorie afgewisseld met praktische oefeningen
- Doel: aanleren van stressmanagement vaardigheden

 

Ben je de chronische stressfase voorbij, dan is de kans groot dat je overspannen bent. De energie in je lichaam begint op te raken. De hoge cortisol-waarden beginnen zijn tol te eisen. Je dagelijkse belastbaarheid neemt af en je krijgt moeite om al je activiteiten naar tevredenheid uit te voeren. De lichamelijke klachten nemen toe. Allerlei symptomen kunnen nu de kop opsteken:

 

Psychische symptomen

  • Concentratieproblemen
  • Angst- en paniekklachten
  • Geheugenproblemen
  • Stemmingswisselingen
  • Neerslachtig
  • Opgejaagd gevoel
  • Nergens zin in hebben
  • Neiging tot verslaving
  • Verward
  • Gevoelig voor prikkels
  • Piekeren
 

Lichamelijke symptomen

  • Vermoeidheid
  • Slapeloosheid
  • Gevoel van uitputting
  • Pijn in de spieren (tintelingen)
  • Nek- en schouderpijn
  • Buikspanning
  • Snelle ademhaling
  • Hoofdpijn
  • Beperkt zicht
  • Oorsuizen
  • Darmproblemen
  • Snelle hartslag
  • Verhoogde bloeddruk
  • Koud

 

Dit is een belangrijk moment.  Het is hoog tijd om in te grijpen.  Dit is namelijk het moment dat je concreet gaat merken dat je jezelf door de stress aan het slopen bent. Je moet nu aan de slag met jezelf om heel veel ellende te voorkomen en een burn-out alsnog te vermijden. Dit kan inhouden dat je misschien tijdelijk minder moet gaan werken of op een andere manier de stress vermindert. In deze fase moet je structurele veranderingen in je gedrag aanbrengen om de dagelijkse stress te verminderen. Het is belangrijk om te weten dat je dit niet alleen kunt. Het vergt namelijk een complete omschakeling in het denken. Als je dit alleen zou kunnen dan was je niet in deze situatie beland. Bedenk goed dat de overbelasting nu al maanden of jaren duurt. Het verschil met een burn-out is dat het herstel in deze fase, met de nodige rust, zeer snel plaatsvindt.

 

Veel mensen grijpen echter niet in in deze situatie en verwachten dat het vanzelf overgaat. Ook zal er vaak gezocht worden naar concrete fysieke oorzaken voor de klachten. Stress komt als mogelijke oorzaak niet altijd naar voren. Veel mensen komen ook in een vicieuze cirkel terecht vanwege de klachten. Zoeken op het internet en bezoeken aan ziekenhuizen maken je onzeker, angstig en zorgen voor nog meer stress. Wanneer je overspannen bent kun je echter door adequaat in te grijpen ervoor zorgen dat je weer snel herstelt. Zie het als een laatste waarschuwing van je lichaam voorafgaand aan een echte burn-out.

FIT4LIFE - Recovery Programma
 
- 10 individuele sessies (gespreid over 6 maanden)
- Theorie afgewisseld met praktische oefeningen
- Doel: inzicht krijgen in eigen (dys)functioneren, aanleren van stressmanagement vaardigheden en relaxatietechnieken

 

© 2019 P&M Coaching & Consultancy bvba.