Gezonde Levensstijl

 

 

 

Gezonde voeding, goede nachtrust, goede stressbeheersing en regelmatige lichaamsbeweging zijn belangrijke factoren in het leven voor het verkrijgen en behouden van een goede fysische en mentale gezondheid.

 

 

 

 

OVERGEWICHT en OBESITAS
 

Ongezonde voeding en te weinig lichaamsbeweging dragen bij een toename van overgewicht en obesitas.

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is de "hoofdoorzaak" voor overgewicht en obesitas een onbalans tussen het aantal geconsumeerde calorieën en het aantal verbruikte calorieën.

 

Wereldwijd is er:

- een verhoogde consumptie van energierijke voeding die veel vet, zout en suikers bevat, maar weinig vitaminen, mineralen en andere micronutriënten

- een afname van lichaamsbeweging door de toenemende zittende aard van veel beroepen, andere vormen van vervoer en de toenemende verstedelijking.

 

De meeste mensen hebben al meermaals getracht te diëten, al dan niet door gebruik te maken van allerhande methodes en hulpmiddelen. De meesten onder ons weten ondertussen zeer goed wat ze wel en niet mogen eten én toch is het verdomd moeilijk om de "regeltjes" te blijven volgen en een gezond lichaamsgewicht te behouden. Ons (di)eetgedrag heeft immers te maken met talrijke emotionele, mentale, gedragsmatige en fysieke factoren. 

 

De bedoeling is om eerst een duidelijker beeld te krijgen over je eetgedrag en over je motivatie om een gezond lichaamsgewicht te krijgen/ te behouden. Daarna bepalen we samen hoe we de motivatie hoog kunnen houden om je doelstelling te bereiken en te behouden op langere termijn.  Wij werken dus voornamelijk aan de motivatie en aan langdurige gedragsverandering.

ROKEN
 

Ook roken heeft een heleboel nadelen. Er zijn dan ook zeer veel redenen om te stoppen met roken. Het heeft onder andere financiële voordelen, het is goed voor je gezondheid en het baat ook voor je omgeving.

 

Roken is een niet te onderschatten verslaving, de meeste rokers hebben al meermaals getracht te stoppen, al dan niet door gebruik te maken van allerhande methodes en hulpmiddelen. Een verslaving heeft te maken met talrijke emotionele, gedragsmatige en fysieke factoren. De effectieve slaagkans om te stoppen ligt vier maal hoger wanneer mensen genieten van een individuele begeleiding. 

 

De bedoeling is om eerst een duidelijker beeld te krijgen over je rookgedrag (indien je nog rookt) en over je motivaties om te stoppen met roken. We zullen nagaan welke methode het beste past bij jouw persoonlijkheid, jouw motivaties en jouw huidig rookgedrag. Daarna maken we een persoonlijk behandelplan, dat rekening houdt met je sterke en je zwakke punten, om jouw slaagkans om voorgoed te stoppen met roken te vergroten.

 

© 2019 P&M Coaching & Consultancy bvba.